Muutoksen hakeminen jätemaksuun
Muutoksenhakua jätemaksuun kutsutaan jätelaissa jätemaksumuistutukseksi tai jätemaksun kohtuullistamiseksi. Muistutus pitää tehdä 14 päivän kuluessa jätelaskun saapumisesta. Jätemaksu pitää maksaa viimeistään laskussa ilmoitettuna eräpäivänä, vaikka maksuun hakisi muutosta.
Jätemaksuun voi hakea kohtuullistamista ennen laskun saamista. Jätelautakunta on määritellyt perusteet perusmaksun kohtuullistamiselle. Perusmaksua ei lähtökohtaisesti kohtuullisteta edes määräajaksi. Perusmaksu peritään jokaisesta toimialueen rakennus- ja huoneistorekisteriin merkitystä asunnosta ja vapaa-ajan asunnosta käyttötarkoituksen mukaan. Jätetaksassa on huomioitu jo valmiiksi jätemaksujen kohtuullisuus.
Perusmaksu
Jätehuollon järjestämisvelvollisuus ja perusmaksun laskutus lakkaa, kun rakennus poistuu kunnan rakennus- ja huoneistorekisteristä. Jos asuinrakennus on purkukuntoinen, omistajan pitää hakea kunnan rakennusvalvonnasta purkamislupaa tai tehdä purkamisilmoitus ja purkaa rakennus. Tässä tapauksessa hakemukseen jätemaksun muuttamisesta pitää liittää kunnan rakennusvalvonnasta saatu purkamislupa tai purkamisilmoitus tai tilanteesta riippuen viranomaisen lausunto rakennuksen käyttökelvottomuudesta.
Tyhjillään olevilta vakituisilta asuinrakennuksilta peritään vapaa-ajan asunnon perusmaksu. Jos olet saanut vakituisen asuinrakennuksen mukaisen perusmaksun, vaikka kyseinen rakennus on tyhjillään, ilmoita siitä Kiertokapula Oy:n asiakaspalveluun, jonne voit ilmoittaa myös asiakastietojen muutokset. Muissa laskua koskevissa tiedusteluissa voit olla yhteydessä laskun lähettäjään.
Hakemuksen tekeminen
Jos laskussa on virhe, kysy ensin Kiertokapula Oy:n asiakaspalvelusta laskun korjausta. Voit hakea muutosta jätemaksuun sähköisellä hakemuksella.
Hakemuksen täyttäminen ei vaadi tunnistautumista. Saat tarvittaessa hakemuslomakkeen kotiin postitettuna soittamalla palvelupuhelimeen 03 621 4197.
Hakemuksen perusteella asiasta tehdään viranhaltijapäätös, joka lähetetään hakijalle.